vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۹ - 12 December 2018

معرفی مقاله| مشارکت سیاسی و اجتماعی زنان در اندیشه امام خمینی

وسائل ـ پیگیری خط سیر اندیشه حکومتی و رفتار عملی امام خمینی(ره) چه پیش از انقلاب و چه پس از آن به ما را به این نتیجه می رساند که امام از ژرفای عقیده و اندیشه خویش به اصل دخالت انسان‏‌ها در عرصه سرنوشت، ایمان و التزام داشته‌‏اند. امام به این نکته دقیق توجه داشتند که بحران مشارکت، بحران مشروعیت را هم از پی خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار وسائل، در اسلام نظام خانواده مبتنی بر این قاعده است که عقد، قانون و حکم بین متعاقدین هست. همین عقد است که با بندها و التزام های خود بر زوجین حکم می راند؛ زیرا که عقد نشان دهنده اراده مشترک هر دوی آنها است.

اسلام از آغازین روزهای دعوت خود، همواره تلاش کرده که زن را از وضعیت نامطلوب و عقب مانده خود خارج کند و به عنوان یک انسان، تمام آن چیزهایی را که یک مرد دارد در اختیار او قرار دهد و زن در کنار مرد، وظیفه انسان سازی خود را انجام دهد.

قرآن روی همین مسئله تکیه دارند و در وظیفه خطیر امر به معروف و نهی از منکر، به زن و مرد مسؤولیتی یکسان داده است و از نظر اجر و پاداش نیز وضعیتی مثل مرد دارد و از طرفی حضور زنان عاشورایی بهترین پاسخ عملی به کسانی هست که می گویند اسلام نقش زن را محدود کرده و او را از حرکت فعال زندگی دور ساخته است یا اینکه زن در حاشیه مرد قرار دارد و وظایف حساس دینی از او خواسته نشده است.

 

امام حقوق زن و مرد را در حقوق انسانی و اجتماعی برابر می‌داند

همچنین بر اساس نظر امام (ره) زن و مرد از لحاظ حقوق انسانی و اجتماعی مساوی هستند و در صورت رعایت موازین اسلامی از جانب همه هیچ مانعی برای مشارکت سیاسی زنان وجود ندارد بلکه دخالت در سرنوشت خود حق زنان است ودر شرایط فعلی حضور آنان درصحنه‌های سیاسی نه تنها حق، بلکه تکلیف آنان است.

به این ترتیب برخورداری از تحصیلات و شغل مناسب در کنار عامل مذهب و در پیوند با ارتقا سایر شاخص‌ها در کنار رفع موانع حقوقی و ساختاری باعث یک تحول اساسی در وضعیت مشارکت سیاسی زنان در ایران شده است هرچند در سطوح بالای مدیریتی کشور هنوز جای زنان مدیر این مرز و بوم خالی است.

بر این اساس در این مقاله سعی شده است تا به طور کامل به نقش و مشارکت سیاسی و اجتماعی زن از دیدگاه اسلام و اندیشه امام خمینی (ره) مورد بررسی قرار گیرد.

این مقاله به همت سيد روح االله زماني امام جمعه شهرستان بدره، صياد محمدی، كارشناس ارشد علوم سياسي، مدرس و سرپرست دانشگاه پيام نور استان ايلام واحد بدره، فاطمه فاضلی نسب طلبه علوم حوزوي حوزه جوادالائمه (ع) آبدانان، بهمن فاضلي نسب عضو هيئت علمي پژوهشكده زيست فناوري كشاورزي دانشگاه زابل نوشته شده است./207/422/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۳ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۸:۱۹
طلوع افتاب
۰۶:۰۵:۳۰
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۰:۲۹
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۰۲